wtorek, 29 października 2013

International Experience Canada 2014 - Informacje praktyczne

 Wyjedź na rok do Kanady

„Wielu z nas zawsze marzyło o szansie mieszkania oraz możliwości pracy w Kanadzie przez cały rok. Niektórzy zapewne chcieliby zdobyć międzynarodowe doświadczenie zawodowe w dwujęzycznym kraju… albo o podróżach po całej Kanadzie z możliwością pracy w trakcie lub po prostu o zagranicznych praktykach/ stażu w ramach studiów.

Czy wiedzieli Państwo, że Rząd Kanady we współpracy z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej wprowadził w tym zakresie ułatwienia?
Poprzez International Experience Canada można złożyć aplikację o tymczasowe zezwolenie na pracę, aby móc podróżować i pracować w Kanadzie w okresie do jednego roku.”

Tak na swojej stronie kusi Polaków Ambasada Kanady w Warszawie. Jeśli chodzi o mnie – udało im się to :)

Dlaczego warto aplikować do programu International Experience Canada ?
Jest to najprostszy sposób, aby móc legalnie pracować w Kanadzie w okresie do jednego roku. Co się przez ten rok osiągnie, jaką pracę się znajdzie, jakie znajomości nawiąże – jest sprawą indywidualną. Niemniej jednak jest to ogromna szansa na zakotwiczenie się na kanadyjskiej ziemi. Przez rok można zrobić wiele, a IEC jest nieformalnym zaproszeniem do emigracji dla najbardziej przedsiębiorczych i zdeterminowanych jednostek. Oczywiście niezbędne jest szczęście, uśmiech losu, sprzyjające wiatry, ale od każdego zależy czy i jak wykorzysta swoją szansę jaką jest udział w inicjatywie IEC.

Co trzeba wiedzieć zanim zacznie się aplikować?
Po pierwsze, należy zacząć od źródła czyli od aktualnych informacji dotyczących IEC zamieszczonych na oficjalnej stronie Ambasady: 
Znajduje się tu instrukcja krok po kroku składania aplikacji w ramach IEC, gdzie cała procedura jest bardzo przystępnie i precyzyjnie opisana.

Po drugie, należy skompletować wymagane dokumenty, co wiążę się oczywiście z kosztami, bo za każdy „papierek” trzeba płacić: 
  • paszport biometryczny (wydany po 28 sierpnia 2006 roku) – wspominam o tym, bo pamiętam stres posiadaczy starych paszportów, którzy z duszą na ramieniu czekali na swój nowy biometryczny paszport, żeby w ogóle móc wziąć udział w programie 
  • zaświadczenie o niekaralności wraz z tłumaczeniem przysięgłym (w momencie aplikowania nie może być ono starsze niż 3 miesiące)
  • zaświadczenia o niekaralności z krajów, w których przebywało się dłużej niż 6 miesięcy (jest to o tyle kłopotliwe, że na niektóre zaświadczenia jak np. criminal record z FBI czeka się dosyć długo, więc warto pomyśleć o tym wcześniej)
  • wyciąg z banku poświadczający posiadanie kwoty 2500 CAD (niektóre banki oferują wyciągi w jęz. ang., więc nie trzeba już robić tłumaczenia)

Po trzecie, warto dowiedzieć się jak wyglądały formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na pracę w poprzednich latach. Pomocne mogą się okazać różne fora dotyczące emigracji do Kanady. Warto uzyskać informację od ludzi, którzy przechodzili już przez cały proces składania aplikacji, IEC-owskich pionierów, którzy przetarli szlaki. Program z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością i pozwolenia, które są limitowane, rozchodzą się w zawrotnym tempie. W roku 2013 od momentu otwarcia do zamknięcia systemu minęły zaledwie 32 godziny.  Oczywiście chodzi tutaj o kategorię pracy wakacyjnej, która daje możliwość uzyskania tzw. open work permit, czyli tego najbardziej pożądanego.

Kiedy złożyć aplikację?
Ponieważ pozwolenia na pracę są przyznawane według zasady „first come, first served”, aplikację należy złożyć niezwłocznie po otwarciu systemu. Wszystkie dokumenty muszą być zeskanowane i gotowe do załączenia. Do 2012 roku  komplet dokumentów przesyłało się na adres Ambasady pocztą. Od roku 2013 wprowadzono zmiany i cały dwuetapowy proces odbywa się całkowicie on-line, tak aby ujednolicić system we wszystkich krajach biorących udział w inicjatywie IEC.

W tym roku na stronie Ambasady Kanady w Warszawie nie było informacji kiedy dokładnie nastąpi oficjalne otwarcie systemu (w odróżnieniu od kilku innych Ambasad kanadyjskich gdzie ta data była dokładnie sprecyzowana), więc należało regularnie sprawdzać czy program już się rozpoczął. W praktyce wyglądało to tak, że podzieliłyśmy się z koleżanką i od 1 stycznia 2013 roku przez pół dnia to ja sprawdzałam czy system jest otwarty, a drugie pół dnia ona. Trwało to mniej więcej półtora miesiąca. Wreszcie 18 lutego  po 2-3 godzinach od oficjalnego otwarcia systemu udało nam się zarejestrować z całkiem niezłym rezultatem: miałyśmy numery w pierwszej sześćdziesiątce na 650 dostępnych numerów.




Podsumowując, z mojego doświadczenia z IEC 2013 wynika, że jeśli ktoś chciałby naprawdę uzyskać pozwolenie na pracę do Kanady w ramach tego programu (o ile oczywiście nie zmienią się w międzyczasie zasady składania aplikacji w 2014 roku) musi wykazać się refleksem w chwili otwarcia systemu, a także poświęcić trochę czasu, energii i przede wszystkim cierpliwości na przygotowania. A warto, bo można przeżyć niezapomniany rok w Kanadzie, a może nawet otworzyć sobie drogę do emigracyjnej przygody.

24 komentarze:

  1. Jak może wyjechać rodzina z dwójką dzieci?

    OdpowiedzUsuń
  2. witam, mam pytanie, czy opisane tu dokumenty to wszystko co trzeba miec przygotowane na moment otwarcia systemu. zalogowalam sie na kompassie, ale nie znalazlam info o np. zaswiadczeniu o niekaralnosci, czyli gdybym nie szuakala na forach nie wiedzialabym,ze musze to miec. Jesli to mozliwe, prosze o kontakt! dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Agato. Ja miałam wszystkie dokumenty przetłumaczone, zeskanowane i gotowe do wysłania już w momencie otwarcia systemu, bo bardzo zależało mi na czasie. A wiadomo bieganie po urzędach i biurach tłumaczeń trochę zajmuje. Zaświadczenie o niekaralności załączyłam dopiero w II etapie przez myCIC, kilka dni po otwarciu systemu, jak już otrzymałam Conditional Acceptance Letter.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę o odpowiedź czy aplikacja IEC jest w języku Polskim czy Angielskim?

      Usuń
  4. Witaj! Dziękuję za ten artykuł. Mam kilka pytań i mam nadzieję, że będziesz mi w stanie odpowiedzieć.

    1. Czy w pierwszym etapie (przy logowaniu na Kompasie) załącza się tylko skan paszportu, a później w MyCIC resztę dokumentów?
    2. Gdzie dokładnie na stronie ambasady pojawia się informacja o otwarciu systemu?
    3. Czy na Kompasie należy rejestrować się w tylko w momencie otwarcia systemu?
    4. W jakim czasie od rejestracji wyjechałaś do Kanady? Nie ukrywam, że mi również zależałoby na czasie.

    Z góry dzięki za odpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
  5. 1. Z tego co pamiętam, w I etapie wypełniasz aplikację, załączasz skan paszportu, potwierdzenie dokonania przelewu na konto Ambasady w kwocie 465 zł. II etap to wszystkie inne dokumenty. Czasem załączało się je od razu, a czasem wysyłali prośbę o dosłanie dodatkowych dokumentów. System nie działał zbyt sprawnie, bo był dopiero testowany.

    2. Informacja pojawia się na pierwszej stronie zakładki International Experience Canada.

    3. Ja rejestrowałam się w momencie otwarcia.

    4. Aplikowałam 18 lutego, a 15 marca już otrzymałam pozwolenie i mogłam jechać.

    POWODZENIA!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję! Twoja odpowiedź jest bardzo pomocna! Chciałabym jeszcze o coś zapytać, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

    Bardzo szybko dostałaś pozwolenie. Ja również zamierzam jak najszybciej skompletować dokumenty. Największy problem będę miała z zaświadczeniami o niekaralności, ponieważ mieszkałam w kilku krajach.
    Należy przedstawić zaświadczenia o niekaralności z każdego kraju, w którym przebywało się ponad 6 miesięcy. Ja w dwóch krajach przebywałam dokładnie 6 mięsięcy, ale ani dnia dłużej (w tym w jednym kraju byłam dwa razy na 3 miesiące). Rozumiem, że w tym wypadku nie muszę przedstawiać zaświadczenia?
    Czy opcja przelewu, będzie dostępna od razu po wypełnieniu całej aplikacji? Czy dostanę informację o przelewie na koncie Kompass czy na e-maila?

    Dziękuję za odpowiedź & Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Droga Anitko. Piszesz, że przebywałaś w 2 krajach przez 6 m-cy. Jeśli te pobyty nie wniosły nic szczególnego do Twojego doświadczenia zawodowego, którym chciałabyś się ewentualnie pochwalić, ja bym o tym nie wspominała. Wtedy nie będziesz musiała starać się o zaświadczenia o niekaralności. Ja tak zrobiłam. Kilka lat temu byłam w Stanach przez rok. Teoretycznie powinnam się starać o zaświadczenie z FBI, ale zataiłam ten fakt i nikt niczego ode mnie nie wymagał. Oczywiście, jeśli masz czas i ochotę, możesz jak najbardziej zrobić wszystko jak należy,zgodnie z prawdą i dostarczyć Kanadyjczykom zaświadczenia z obu krajów. Jednym z dokumentów, które trzeba było załączyć w II etapie to cv. Ale wiadomo, nie trzeba się w cv wszystkim chwalić ;)
    W zeszłym roku dochodziło do absurdalnych sytuacji, gdzie ludzie w cv zamieszczali informację o tym, że byli w jakims kraju np. 2-3 m-ce i o dziwo niejednokrotnie musieli dosyłać zaświadczenie o niekaralności,czego się kompletnie nie spodziewali. Ot, taki absurd. Pewnie dlatego, że w zeszłym roku był straszny bałagan w nowym systemie (polecam przeczytać mój najnowszy wpis - będą zmiany w IEC 2014) i Kanadyjczycy sobie ewidentnie nie radzili.

    Przelew będzie trzeba wykonać praktycznie od razu po zarejestrowaniu. Wszystko będzie opisane, więc nie będzie z tym problemu. Nie martw się!

    OdpowiedzUsuń
  8. Napiszę jeszcze a propos rejestrowania się wcześniej w systemie .Nie możesz się zarejestrować ani na kompassie, ani na myCIC-u, jeśli program nie został uruchomiony.
    Zobacz, co napisali o tym na stronie Ambasady Kanady w Pradze:
    "Please note that it is not possible to create either an IEC Kompass account or a MyCIC account as long as the 2014 IEC initiative with the Czech Republic has not been opened."

    OdpowiedzUsuń
  9. Droga "Pauzo",
    wprawdzie zastanawiałam się nad nie wpisywaniem niektórych zagranicznych pobytów, i chyba tak zrobię, jednak w przypadku gdy zdecyduję się nie wpisać nic to moje doświadczenie będzie praktycznie zerowe, gdyż większość moich prac podejmowałam właśnie za granicą. Jednak jeżeli każą mi przedstawić zaświadczenie o niekaralności z miejsca w którym byłam tylko np. 3 miesiące to chyba nie mam obowiązku go przedstawiać, bo w regulaminie wyraźnie napisane jest, że musi być to okres conajmniej 6 miesięcy.
    Pracowałam np. w Stanach przez 4,5 miesiąca i chciałabym to wpisać w CV, bo to doświadczenie może mi pomóc w szukaniu pracy w Kanadzie.
    Swoją drogą, czy ktoś może zweryfikować CV, które zakładałam w systemie, a które będę później przedstawiać pracodawcom? Chyba nie.

    Jeśli chodzi o system, to póki nie wiedziałam jeszcze o co chodzi z tą rejestracją, to zarejestrowałam się kilka tygodni temu i to konto nadal działa! Wydaje mi się jednak, że to dlatego, ponieważ ilość miejsc na Staż/Praktykę nie została jeszcze wykorzystana. Mam jednak nadzieję, że to konto niedługo straci ważność, ponieważ nie można go usunąć.

    Mam nadzieję, że w tym roku nie będzie takiego bałaganu, jednak śmiem w to wątpić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hey Anita, chce aplikowac na IEC 2015, mam do ciebie pytanei odnosnie doswiadcznia, nie wiesz czy werufikuja cv tak jak pisalas,chodzi o to czy mozna mniej doswiadczenia wpisac na cv dla ambasady i i troszke dodac jak juz sie szuka pracodawce, dzieki

      Usuń
    2. Na tej stronie możesz znaleźć odpowiedź: http://myfirstcanadaexperience.blogspot.com/ . CV dla celów IEC powinno mieć odpowiednią formę określoną na stronie ambasady. Potem możesz je dowolnie zmieniać.

      Usuń
  10. Hej, zamierzam rowniez aplikowac na IEC w 2014 :-) Chcialalbym sie dowiedziec o oplate, tzn kiedy dokladnie dokonalas oplaty? Rozumiem, ze skan wplaty trzeba wyslac w pierwszym etapie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po złożeniu aplikacji na kompassie, dostaniesz Notification of receipt, w którym poproszą Cię o dokonanie opłaty w wysokości 465 zł na dane Ambasady. Przelew musisz zrobić w ciągu 10 dni od daty złożenia aplikacji.

      Usuń
    2. Dziekuje bardzo za szybko odpowiedz :-) Zbieram wszystkie dokumenty i mam jeszcze jedno male pytanie ;-) Trzeba przedstawic zaswidczenie z banku o dostepnych srodkach w kwocie 2500 dolarow kanadyjskich. Czy kwota ta moze byc w zlotowkach czy tylko w dolarch? Bylam w swoim banku i troche sie zdzwilam, bo zaswiadczenie moge dostac bez problemu ale nie przeliczaja oni tego na dolary. Pozdrawiam ;-)

      Usuń
    3. Musisz mieć po prostu równowartość 2500 CAD. Może to być PLN, USD, EUR - waluta nie ma tutaj znaczenia.

      Usuń
    4. Dziekuje bardzo za pomoc ;-)

      Usuń
  11. Hej podłącze się do tematu ja mam Anito dokładnie ten sam problem z kontem Kompass ponieważ postąpiłem tak samo jak nawet dokumenty wgrałem hi hi

    OdpowiedzUsuń
  12. Odnośnie zapytania Małgorzaty, czy zaświadczenie z banku ma być również przetłumaczone na język angielski? Z tego co wiem polskie banki nie wystawiają angielskich zaświadczeń.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wystarczy wejść na angielską wersję strony danego banku i wygenerować informację o stanie konta. Automatycznie wyskoczy po angielsku i to załączyć. A jeśli w Twoim banku nie ma takiej opcji, to trzeba niestety przetłumaczyć.

    OdpowiedzUsuń
  14. Już mamy więcej informacji - "Inicjatywa International Experience Canada (IEC) na rok 2014 zostanie otwarta po 31 Stycznia 2014."

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam pytanie czy jeżeli pracuje od 2 lat bez umowy to mam to wpisywać w swoim cv? Nie zastanawiałam się nad tym wcześniej a teraz podpisze umowę dopiero od stycznia i zastanawiam się czy będą to weryfikować z urzędem skarbowym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i czy jeżeli lepiej tego nie wpisywać(w tym okresie również studiowałam), to będą miała mniejsze szanse na powodzenie, ponieważ mam mniejsze doświadczenie ?

      Usuń
  16. Mam pytanie do Autorki Bloga odnośnie ważności zaświadczenia o niekaralności i zaświadczenia o środkach. Zaświadczenie o niekaralności odebrałam początkiem grudnia, zaświadczenie o środkach pod koniec stycznia (chciałam mieć te dokumenty wcześniej) i teraz martwię się, że te zaświadczenia nie będą już ważne w momencie załączania ich do aplikacji 18 lutego. Jak to było w Twoim przypadku? Pisałaś, że dokumenty miałaś przygotowane wcześniej, czy nie było problemu z ich ważnością? Pytam, bo jest ogromna dezinformacja w tym względzie. W ambasadzie radzili, żeby dokumenty mieć już przygotowane wcześniej, natomiast na forum IEC dowiedziałam się, że rzekomo dokumenty powinny być wydane w terminie 3 miesięcy PO założeniu konta MyKompas. Trochę szkoda mi pieniędzy, który wydałam prawdopodobnie niepotrzebnie.

    OdpowiedzUsuń



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...